Monday 9 July 2012

Indahnya ilmu itu...

Sepanjang berada di tempat praktikal,terlalu banyak yang saya pelajari.Kadang-kadang bukan ilmu makmal itu sahaja but there's a lot of thing I can learn there (Makmal Doping tercinta~).
Inilah makmal praktikal saya..Canggih kan nama?? :)



Mula-mula buat praktikal ternyata bosan,almaklumlah kerja tiada.Seminggu juga dok ternganga dalam makmal.Sampai minta kerja la dengan Dr.Rasanya kalau kerja betul-betul mmg tidaklah serajin itu.Asyik tanya pelajar-pelajar Master dekat situ.Yang paling menarik ada yang ekstrak gamat.Sangat menarik.Terberangan seketika nak buat projek dengan kulit durian.Tapi sayangnya memang dah ada orang dah kaji kulit durian.


Kerana nak kerja punya pasal kupas petai pun jadi la.Petai bukan sebarang petai tapi petai kajian tau.Selain itu ada juga kisar kacang pinto.Seronok kalau bekerja di bawah bahagian penyelidikan.Kita boleh kaji macam-macam.


Kusyuk dok tandakan petai yang dah siap kupas nak masuk freeze dryer..:)
Pegang starfish 14 kaki pun ada.(Korang pernah pegang??)Sebab nak jadikan bahan kajian.Ternyata hatiku gembira di makmal ini..Rasa macam saintis.Tak mustahil..:)

Starfish 14 kaki..:)
Kalau nak ceritakan betapa banyak belajar di makmal ini,jenuh juga nak baca..memang banyak nak belajar.Rasa ilmu itu sangat luas.
Kita sebagai manusia dan hamba Allah sepatutnya bersyukur dengan ilmu yang ada di muka bumi Allah ini.Ternyata sungguh luas..Manfaatkan setiap ilmu yang Allah berikan itu untuk digunakan di jalanNya.
Orang Islam sekarang patut manfaatkan setiap kebolehan yang ada dengan menyaingi dan mencontohi cara orang bukan Islam dalam cara mereka bekerja.
Tak mustahil satu hari nanti akan terbit nama orang Islam kembali menyinari dunia sains dan teknologi.




Inilah DCC..:)


p/s : Kalau nak belajar,kena selalu bertanya walaupun soalan itu adalah soalan bodoh(yang ini pesan cikgu sekolah rendah dulu..terbukti formula ini sangat bagus) ..Selalu tanya Dr kalau xtau.Selalu juga kena perli tapi ada I kisah??? Belajar tetap belajar.Terima kasih Dr Gan sebab selalu layan pertanyaan saya,dan juga Mr Tan~:D dan juga orang-orang dalam lab tu~


-IlliaNida-

2 comments: