Tuesday, 16 April 2013

Le Tour De Langkawi Midsem 2013

Assalamualaikum semua~~ (Masuk kejap lagu Sleeq feat Aaron Aziz)

Alhamdulillah,masih diberi peluang dan ilham untuk mencoretkan sesuatu yang bermakna buat blog kali ini. Le Tour De Langkawi,bukan saya yang berbasikal mahupun apa,tapi kali ini saya yang menjadi 'tourist' di Langkawi. Bukan saya seorang tapi saya ditemani oleh tiga orang lagi kawan sekimia saya,Cik Syud,Cik Dayah,dan Cik Jun.

Perjalanan bermula seawal pukul 8.30 pagi pada 8 April 2013. Bas bergerak tepat pada masanya.Maka bermula perjalanan yang disusuri dengan pemandangan hijau sawah padi dan bendera PAS. Almaklumlah Kedah kawasan hijau. Sungguh tenang jiwa melihatnya sambil hati terus menerus memuji kepada Pencipta atas kebesaran ciptaanNya.

Ini bukan gambar sebenar. Ilustrasi sahaja. Tapi lebih kurang begini la view dia dari dalam bas. 


Sempat lagi tertidur di dalam bas gamaknya seperti penat beraktiviti,terlena seketika(mungkin penat menyediakan baju di dalam beg malam semalamnya). Tepat 3 jam perjalanan akhirnya kami sampai di jeti Kuala Perlis. Teringin nak jumpa dengan adik junior yang berada di UNIMAP,tetapi hasrat tidak kesampaian,rupanya UNIMAP agak jauh dari Jeti Kuala Kedah.

Kedatangan disambut dengan sapaan sang suria yang terik dan kehijauan pulau serta birunya laut menggamit jiwa kami.Siap  membeli tiket oleh Cik Syud a.k.a AJK Kenderaan dan Penginapan,terus masing-masing terjah ke arah feri dan duduk di tempat masing-masing. Perjalanan feri mengambil masa selama 1 jam membuatkan hati kami terbuai-buai dek kerana feri yang membelah ombak laut.

Sesudahnya kami sampai di Jeti Kuah,kedatangan kami disambut oleh abang Cik Syud,Abang Ha(dah dengar Syud panggil macam tu..itu pun terpanggil pak cik.hoho) maka kami terus dibawa ke Delta Motel (klik sini kalau nak tengok dan tempah) yang berdekatan dengan Pantai Chenang.Rasanya bukan berdekatan dah tetapi sebelah sahaja pantai dan bilik kami. Disambut dengan pemandangan pantai yang cantik,tetapi tercemar seketika dengan pemandangan-pemandangan 'kurang cantik'oleh pelancong-pelancong asing disini,sedaya upaya untuk mengelak,bukan apa sebab malu.Memang benar malu itu perlu tandanya seorang Muslim itu beriman.

Inilah bilik kami! :) D201

Delta Motel yang sangat berpatutan harganya. :)

The most beautiful place I have been. Thank You,Allah! :)

Masuk bilik dan cek aircond terlebih dahulu(yang itu penting!),Alhamdulillah diberi penginapan tidaklah sehebat 5 bintang tetapi ia sudah mencukupi.Seusai solat,maka kami bersiap untuk berjalan mengelilingi Pulau Langkawi. Tidak sempat untuk membuat senarai tempat yang ingin kami pergi,kami terjah sahaja. Pemandu teksi telah menunggu tepat pukul 3 petang. Destinasi pertama di Langkawi,adalah Cable Car!

Orang yang paling takut nak naik Cable Car itu adalah,Cik Syud! Gayat katanya. Akhirnya berjaya juga kami menawan puncak Gunung Mat Cincang dan juga puncak Gunung Raya!

Syud sebelum nak naik pegang tangan. Takut juga dia dengan tempat tinggi. :P
Snap curi2. 

Muka Syud cuak-cuak juga,tapi masih terserlah keayuannya. Depan camera la katakan?? :)


Sambil jalan-jalan di dalam Oriental Park berdekatan dengan Cable Car,peminat-peminat Korea boleh singgah dan berangan kejap terasa di Korea,sweet-sweet ala Winter Sonata.

   
Sweet couple of Winter Sonata. Mohon saya rujuk yang dalam papan tu. :)

Nak masuk tengok gajah tidak dapat sebab yuran nak masuk pun agak mahal. Tapi terdengar seorang anak pelancong asing dengan nada yang sangat comel, " I want to feed the elephant with my mama." Sangat tersentuh hati dan kami semua hanya mampu senyum kepada ibunya. 
Selepas itu kami pun dibawa berjalan-jalan sekitar Pulau Langkawi. Antara tempat yang kami sempat pergi adalah tempat pembunuhan Mahsuri yang sangat jauh dengan makamnya. (cerita mengikut penduduk Langkawi.) 

Tempat yang didakwa pembunuhan Mahsuri.

Kemudian kami ke sini. 

Telaga Harbour

Sayangnya kawasan ini menjadi satu tempat restoran yang menjual arak sedangkan pemiliknya adalah Melayu. Banyak pelancong asing disini. Dan yang melayan mereka adalah anak-anak melayu yang bertudung. Saya sangat terkejut. Moga ada satu perubahan satu hari nanti. Terfikir waktu itu,Langkawi memang menjadi satu tempat pelancongan yang hebat tetapi masyarakatnya menjadi hamba kepada Barat atas nama mencari rezeki.

Ok,selepas itu kami dibawa ke Pantai Pasir Hitam. Sangat unik pantai ini. Kenapa? Tengok ini.

Ada kimia di situ. Ilmenit atau namanya Titanium(II) Oxide.

Hanya ada di Langkawi. Pantai yang berwarna hitam. Sangat halus. SubhanaAllah.

Melakar nama seindah orangnya. :)

Akhirnya kami selamat pulang ke tempat penginapan kami. Hari pertama sudah terisi. Pada sebelah malamnya,kami makan besar di rumah abang Syud. Seusai makan,sempat lagi kami berjalan-jalan di tepi Pantai Chenang mengambil angin malam sambil bermain air. Sangat romantik. 

Hari keduanya(9 April 2013) kami bersiap-siap untuk Island Hopping. Ternyata ia memang kena jiwa dengan saya. Melihat lagi ciptaan Allah,kami sudah 'terjun' di dalam bot. Destinasi kami yang pertama adalah Tasik Dayang Bunting.


Cuba cari dayang yang bunting..

  
Sebelum mendaki ke Tasik Dayang Bunting..:)
Next eagle feeding. Abang bot yang bawa kami melemparkan ketulan ayam ke laut lantas ayam tersebut....

Disambar sang helang! 

Setelah melihat helang makan,kemudiannya kami ke tempat yang sangat cantik. Laut yang sangat jernih. SubhanaAllah. Tempat itu adalah Pantai Beras Basah. Kami pun tak tahu mengapa namanya diberikan begitu tapi kami pasti ia mungkin berkaitan dengan beras yang basah.

Muka bahagia sebab xsabar nak cecah kaki dalam laut. :)

Xtahu la spesies apa ikan ini,tapi sangat comel. 

Kemudian setelah selamat mencecah kaki di sana,kami pun pulang dan bersiap-siap berjalan ke Makam Mahsuri pada sebelah petangnya.

Nak rumah macam ini boleh x? Rumah Mahsuri

Jun macam anak dara zaman dulu. :P

Siap sedia nak berada zaman Mahsuri.

Makam Mahsuri mencatat lagenda Langkawi.

Setelah itu kami menuju ke Jeti Kuah untuk membeli tiket pulang. Sejurus itu kami menamatkan jelajah Langkawi ini dengan.....

Muka penat tapi masih lagi cover cun masing-masing depan camera.:D

Dataran Lang. Mercu tanda Langkawi.

Maka dengan itu kami menuju ke rumah abang Syud dan dijamu dengan makan besar di sana lagi untuk kali keduanya.
 Hari ketiga (10 April 2013) merupakan hari terakhir kami di bumi Langkawi. Syud,Dayah dan Jun mereka menuju ke Underwater World yang sangat dekat dengan motel kami. Namun,saya memilih untuk berada di tepi pantai untuk lebih menikmati pantai yang indah sambil bertadabbur Al- Quran. Mengusung Al Quran kalam Allah saya yang berwarna hijau lantas mengalunkan bacaan kalam Allah beserta maksudnya. Sungguh ia satu saat yang sangat menenangkan dan itulah yang paling bermakna dengan saya. Melihat kebesaranNya yang terbentang luas di hadapan saya. AllahuAkbar tidak dinyatakan betapa indah ciptaanNya. Ini baru ciptaanNya di dunia. Bagaimana pula ciptaan Allah di syurga kelak? Moleklah kita jadikan itu impian kita.



video                                                                    

Maka dengan itu tamatlah sudah jelajah kami di Langkawi. Bercuti itu memang menyegarkan minda. Sebelum itu sempat saya berniat di dalam hati saya ingin sampai tempat ini membawa keluarga saya pula. Sebab tak pernah bercuti. One day soon! :)

Muka penat. Dayah jadi jurugambar waktu ini. :) Selamat tinggal Langkawi.
 P/s : Bercuti-cuti juga,tetapi ingat matlamat bercuti bukan untuk seronok sahaja. Tapi ia untuk membuka minda dan mempelajari sesuatu dari alam semulajadi. Baru kita lebih hargai ciptaan Allah itu. Mengenali Allah daripada ciptaanNya. Baru kukuh Tauhid Rububiyyah kita,dimana Allah sebagai pencipta alam ini! :) 

Takbir! Allahuakbar! Such a long journey and entry too~~:D


































Friday, 1 February 2013

Keperitan Itu Satu Keindahan

Ramai yang akan mengaitkan keperitan dengan kepayahan,kesusahan,kesulitan,kekecewaan dan semua perkara negatif yang seumpama dengannya.
Namun,ingin aku katakan bahawa 'Keperitan Itu Satu Keindahan'.Walaupun aku sendiri tidak mampu untuk menerima tajuk ini,tapi aku gagahi jua kerana aku rasakan tajuk ini terselit satu makna yang mampu membangkitkan aku tatkala aku mula merasai keperitan itu.Sangat berbeza maknanya berbanding 'Keperitan Itu Menyakitkan'. Ternyata maknanya lagi kena bukan.



“Dan sungguh Kami benar-benar akan menguji kamu dengan sedikit rasa takut, kelaparan, dan kekurangan harta, hilangnya jiwa, dan sedikitnya buah-buahan…(Surah al-Baqarah : 155)

Aku mula terfikir sesuatu ketika aku sibuk membelek-belek Tafsir Al-Quran aku yang berwarna hijau.Kemudian aku terjumpa satu ayat yang aku telah tandai dengan stiker. Terdiam aku seketika,dan lantas aku mula menitiskan airmataku kerana ayat Allah itu begitu kena dengan diriku.Ya,keperitan yang aku alami ini merupakan ujian daripadaNya.Aku mula sedar bahawa Allah yang memberikan aku ujian itu.Ya,Allah memberikan ujian keperitan ini tanda Dia mengasihi aku.Allah akan menguji hamba-hambaNya yang beriman.
SubhanAllah,aku masih dalam jagaanNya. Mengingatkan aku tatkala leka,agar aku kembali denganNya.
Aku menangis lagi.Kali ini aku terjumpa satu lagi ayat yang memberikan aku satu ketenangan di setiap keperitan yang dilalui.

Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. (QS. An Nasyr: 5) 

Diulangi maksud yang sama pada ayat ke 6.AllahuAkbar! betapa hebatNya Allah.


Kini baru aku nukilkan bahawa keperitan itu memang indah.Indahnya apabila diberikan kekuatan untuk terus bangkit walaupun jatuh berkali-kali,susah bertimpa-timpa.Indahnya pada kesabaran yang Allah janjikan syurga.Indahnya pada syukur yang sentiasa diberikan buat Dia.

'Keperitan Itu Indah'. Ku ulangi berkali-kali di hatiku,lantas aku kembali tersenyum. :)

-ILLiaNida-

Monday, 14 January 2013

Aku pulang...

Hari ini tanpa disangka dan ditimbang tara,terus diri ini melangkahkan kaki untuk pulang ke rumah. Walaupun,lusa ada lagi kertas terakhir,iaitu kertas Psikologi Asas,kerana ada sesuatu yang memanggil diri ini untuk ke pulang ke rumah.

Ye,hanya untuk melihat wajah mak. Wajah yang mengukir seribu kekuatan buat diriku. Wajah yang menjadi idolaku tatkala aku lemah. Baru aku tahu tindakan yang membuatkan aku pulang ke rumah hanyalah kerana aku rindu mak.

Hati ini terus melontar rasa. Air mata mengalir disepanjang perjalanan pulang. Menyembunyikan suaraku yang serak kebasahan ketika mak telefon. Dan kali ini mak seperti tidak menolak kepulangan anaknya walaupun selalunya jikalau peperiksaan sudah dekat,sudah pasti mak tidak izinkan.Tapi kali ini tidak. Seperti gaya mak tahu yang anaknya ini sedang lemah dan memerlukan belaian kasihnya. Luahan di telefon tidaklah sehebat bertemu dengan mak sendiri.

Kepulanganku disambut ayah dan nama mak sudah kulaungkan dari luar. Terus ku peluk mak.Ku salam tangan mak yang ku rindui. Ku cium dahinya,ku cium matanya,ku cium pipinya. Sungguh,memang rindu ini tidak tertanggung rasanya.  Satu soalan keluar dari bibir mak. "Kenapa balik ni?Ada masalah ke dekat U?Kawan-kawan ok?" Aku hanya mampu tersenyum dan terus ku peluk dan lantas aku jawab kembali, "tak ada apa-apa mak,stress sikit." Cukuplah masalah yang aku hadapi tidak perlu untuk aku ceritakan.Tidak mampu untuk aku tambah beban di bahu mak.

Walaupun dekat,namun aku terasa jauh. Seperti biasa aku lihat mak masih sibuk. Sibuk di dapur dan aku teringat kenangan aku semasa sekolah dahulu.

Sungguh,apabila aku dewasa kelak,aku ingin menjadi ibu yang kuat seperti mak.

Mak,engkaulah sumber kekuatanku.

P/S : T_T

-IlliaNida-

Friday, 14 December 2012

Hati wanita itu...

Sejauh mana kedegilannya
Sejauh mana bencinya,
Sejauh mana jatuhnya,
Sejauh mana deritanya,
Sejauh mana lemahnya,
Sejauh mana kekecewaannya,

Allah kurniakan buatnya hati yang sangat lembut tetapi kuat di dalam.

Beruntung menjadi seorang wanita,dan aku yakin wanita itu adalah setiap wanita yang ada di dunia ini.

Menjadi perhiasan yang menarik pada dunia ini,

Namun sebaik perhiasan yang menarik dan teguh adalah wanita dambaan syurga,wanita SOLEHAH...

p/s :mencorakkan diri ke arah itu...

Monday, 5 November 2012

Kahwin,Married??!!

Kahwin??!
Married??!

Assalamualaikum..Rasanya saya buat tajuk entry macam ini,akan ada yang terlintas di kepala :

"Illia tu nak kahwin la tu.."

'Kak Illia memang suka bab-bab nikah kahwin ni,"


"Dah ada calon la tu,"

"Bila Illia time ko,dah asyik cite pasal kahwin je nih"

Kan,betul tak?Siapa kata saya tidak suka berbicara tentang kahwin,atau dalam bahasa Inggeris MARRIED.


Lebih-lebih lagi dah final year,lagi semua orang suka nak kata tentang hal-hal kahwin ini.Sebenarnya kata tidaklah seindah maksud yang sepatutnya difahami.
Baru-baru ini,saya pergi Forum Aku,Kau Dan Dia di UPM Serdang.Itu pun sebab Cik Suhaila,my best friend yang 'goda' I untuk dengar talk Ustazah Fatimah Syarha.Selain itu panel lain adalah Ustaz Syed Alwi dan juga Hilal Asyraf.Saya pun bukanlah minat Ustazah Fatimah Syarha mahupun panel-panel yang lain.Bagi saya susah untuk saya nak dengar talk pasal cinta mahupun yang berkaitan dan sewaktu dengannya seperti nikah.Mungkin sebab mentaliti saya juga.(lepas ini kena berfikiran yang lebih terbuka ye Illia)
  
Tengok ini! haha 

Jadi,setelah di'goda' untuk tinggal semalaman di UPM,saya pun menghadirkan diri ke forum tersebut.
Ternyata,ia membuka mata saya tentang makna cinta dan juga erti pernikahan yang sebenar.


Dan sebelum saya meletakkan diri ke forum tersebut,saya dah buat forum dulu dengan encik-encik senior saya.Hebat sungguh mereka apabila berbicara tentang perkahwinan dan perkara yang perlu dilaksanakan.Almaklumlah mereka lelaki,tanggungjawab lebih kepada mereka.Baguslah menyiapkan diri untuk memberi komitmen.Ada seorang lagi abang senior saya yang bakal mendirikan rumahtangga tahun hadapan.Beliau juga merupakan panel terbaik dalam memberikan informasi tentang persediaan perkahwinan.Tahniah Abg K.InsyaAllah saya doakan yang terbaik ye untuk abg dan bakal zaujahnya. 

Selain itu,ada juga cerita dari Cik Suhaila tentang seorang kawannya seusia kami yang akan berkahwin tidak lama lagi.Namun,pelbagai pengajaran yang saya boleh dapat daripada cerita tersebut.Yang positif tidak kurang juga negatif. Bergantung kepada kita untuk bijak melihat sesuatu cerita itu.

Banyak juga syarat untuk bernikah dan kahwin ini.Banyak perkara yang perlu difikirkan.Berkahwin bukan sekadar sehari dengan si dia.Tapi hingga ke syurga! Terlalu banyak komitmen yang perlu diberikan,sama ada sebelum apatah lagi selepas termeterai sebutan akad nikah tersebut.

Jadi,sepanjang pengalaman saya di UPM Serdang,nampak gayanya berbicara tentang CINTA,KAHWIN.Sesuatu yang sangat menarik dan membuka minda saya.Sebabnya,hal-hal berkaitan perkahwinan,cinta adalah satu hal yang saya kurang suka untuk bicara di hadapan orang ramai.(maksudnya sharing dengan orang).Tapi,nampak gayanya hal-hal seperti ini memerlukan bicara dari semua orang dimana kita akan belajar erti cinta dan perkahwinan itu dari yang lebih berpengalaman.

Yang hujung sebelah kiri adalah Ustazah Fatimah Syarha,Moderator,Ustaz Syed Alwi(xnampak muka),Hilal Asyraf

Berkongsi tentang perancangan perkahwinan juga sesuatu yang menarik.Ye,seronok dengar perancangan orang.Sekurangnya saya belajar bagaimana untuk merancang perkahwinan saya suatu hari nanti.Haha.

Jadi lepas ini,boleh nak bercerita tentang kahwin,cinta.Tetapi jangan selalu,bimbang hati akan terasa sesuatu.Almaklumlah berbicara hal-hal seperti ini akan membuat diri terbuai-buai.Hati-hati ye wahai wanita adik,kakak yang saya sayangi.

Akhir kata,nak promot satu program ini :D


Bes kan,apalagi jom!!

Program ini merupakan program kali pertama dari AlumniKMPk yang terbuka untuk semua!.So,berminat bolehlah daftar.Saya pun akan pergi~~:D

                                                     "Cinta itu fitrah,tapi ia juga barah.."
                                                                 -Fatimah Syarha-
P/s : "Bab cinta,kahwin laju je!" haha..

-IlliaNida-

Monday, 27 August 2012

Disini memori tercipta..

*Masih sedang menyiapkan repot walaupun mood beraya masih lagi dalam jiwa raga.Nak buat macam mana dah promise dengan Dr G nak siapkan selepas seminggu beraya.Terbayang muka bahagia Dr G bagi kelonggaran untuk tidak sambung LI selepas raya.Baiknya Dr G.Maka,bersusah payah berada di dalam menyiapkan repot.Itu pun bersambung lepas raya.Almaklumlah banyak sampel yang saya dan Azeeza buat..

Sempat lagi bergambar dua anak murid kesayangan Dr G..hehe..:D *kesayangan la sangat..

Ok,kemudian hari Khamis sebelum nak cuti raya merupakan hari terakhir iaitu hari Jumaat,saya bersama kawan-kawan lab..Ina,Shidah,Azeeza semua akan cuti bermula dengan hari jumaat.Maka,sesi bergambar dengan warga lab pun bermula..Terasa bahagia apabila dapat bergelak tawa tetapi sedih kerana itulah merupakan hari terakhir..

suka kacau Mr Tan yang baik hati..:D ini dia terkejut sebab tangkap gambar curi dia..

Ada lagi gambar..Budak-budak Lab Proteomics memang suka bergambar.
Yang berjubah tu Puan Fazehah yang kami anggap macam mak kami sendiri,n Kak Ina,kak yang sporting!
Sebab hari yang terakhir ber LI di Lab Proteomics,maka sesi bagi hadiah..Saya dan Azeeza beri hadiah pada Mr Tan dan Dr G.Ina dan Shidah beri hadiah pada Dr N kesayangan mereka..

Gambar ini yang paling mahal.Tengok la Dr G saya yang gagah.Bersama dengan Dr N.
Saya sangat kagum dengan semangat Dr G.Pada usia yang begitu muda beliau merupakan seorang yang happy dengan kerja yang beliau lakukan.Kata-kata beliau,"Enjoy with your work!"

Gigih mcm Dr G.Lepas bergambar sempat lagi bertanyakan pendapat beliau mengenai result Exp kami..:D
Itulah kenangan yang tidak mungkin dipelajari di mana-mana.Latihan Industri yang dilakukan bukan sekadar untuk mencukupkan unit ataupun suka-suka,tetapi pengalaman itulah yang terlalu berharga yang hanya sesetengah insan yang berjaya mendapatkannya.

Pengalaman itu yang mematangkan diri.Memang ada benarnya dengan kata-kata ini.Pengalaman bekerja,pengalaman menghadapi orang-orang disekeliling,bagaimana cara kita menghadapi insan yang berada disekeliling dan meneruskan senyuman walaupun berhadapan dengan pelbagai perkara dan cabaran yang baru.

LI pun dah habis.Maka dunia pekerjaan sementara sudah ditinggalkan,dan dunia sebagai pelajar perlu diteruskan kerana itulah realiti.

Owh,ye..masih dalam mood beraya, "Selamat Hari Raya"

P/S : next entry,Raya!!
-IlliaNida-








Sunday, 12 August 2012

11 Ogos 2012


Apa yang ada dengan tarikh ini? mestilah sesuatu yang istimewa.Nak cerita banyak apa yang ada dengan tarikh ini..

Lebih kurang pukul 12.00 tengah hari,
 I : Hello,Assalamualaikum.Dah siap belum?
R : Waalaikumussalam,ha?? siap? nak pergi mana? kita ada apa-apa ke hari ini?
I : Eh,kita kan ada gathering,nak pergi Tesco nak beli barang nak masak berbuka..Ko jangan buat-buat lupa pulak.Aku dan D dah siap dah ni.
R : Hah? ye ke?aku baru bangun..
*dengar macam gelak-gelak.
I : Eh,ank dara apa ni bangun lewat.Ko jangan nak main-main.Kita dah plan ok..

R : Hahaha..aku tahu..saja nak kenakan ko..ye,nanti aku dah sampai dengan S aku beritahu ko.
I : Saja la nak kenakan aku budak seorang ni.Ok,jumpa nanti.Waalaikumussalam.

Maka,berderulah masing-masing iaitu Cik Shida,Cik Ina,Cik Dayah menaiki kereta yang berplatkan JMX *** menuju ke Tesco.Nak beli barang nak masak untuk berbuka.Buka puasa a.k.a gathering students LI DOPING.Setelah bersetuju dengan seorang kakak senior nak menggunakan dapur rumah beliau,kami merancang untuk meneruskan aktiviti kami.Rancang seminggu awal nak memasak menu.Dalam lab pun,nak bincang resepi.Sampai kena perli dengan Dr-Dr kami terutamanya Lab Proteomics.Nanti akan diberitahu menu yang kami masak..
Sebenarnya ada dua orang lagi yang tertinggal iaitu Cik Azeeza dan juga Cik Faridah.Tapi mereka lambat sebab gigih menyiapkan dadih di rumah mami Cik Azeeza.


Cik Dayah,Cik Shida,Cik Ina mencari lokasi kedai cenderamata yang ada.Jumpa ke korang?? :D
Kemudian,setelah siap beli barang yang tak seberapa banyak,kali ini dipacu JMX *** untuk ke Queensbay.Nak beli cenderahati untuk supervisor masing-masing.Setelah puas mencari parking untuk JMX ***,akhirnya lokasi di tingkat 7 dipilih.Jadi,semua kedai cenderamata dalam QB tu diterokai.Dah bertahun ke QB masih lagi blurr dengan QB.

Nak pilih hadiah satu hal lagi.Jenuh memusing satu QB,baru jumpa hadiah yang sesuai untuk diberikan kepada supervisor yang tersayang.

Nampaknya Cik Ina dan Cik Shidah sudah jumpa hadiah yang sesuai untuk supervisors mereka iaitu Dr N,Puan F dan juga Kak S. 

Begitu juga tuan empunya blog ini dan juga Cik Azeeza sepakat memilih face towel untuk Dr G dan Mr T.Towel bukan sebarang towel ye.

Cik Dayah dan Cik Faridah juga bersepakat memberikan kad raya beserta gambar untuk Lab DOA.

Setelah perkara di QB berjaya diselesaikan maka dua kereta JMX *** dan juga PDC *** berderu menuju ke rumah kakak senior seperti yang telah dijanjikan.Sementara menunggu kakak senior yang lambat pulang dari rumah,dengan hanya menggunakan PDC ***,kami semua menuju ke rumah mami Cik Azeeza untuk mengambil dadih yang telah disediakan. Selesai sahaja menunaikan solat asar,maka keenam-enam anak dara yang cantik dan baik hati kini berada di dapur untuk memasak.Ada yang diberikan tugas memasak nasi,memasak sup halia,buat cucur ikan bilis dan juga kek batik.

Kecohlah dapur tu dibuatnya.Namun,kerja memasak berjalan.Kalah program memasak dekat TV Ketuk-Ketuk Ramadan.Cik Ina dengan nasinya,CIk Azeeza dengan cucur dan persediaan air kordial,Cik Faridah dengan supnya,Cik Illia dengan kek batiknya,mak CIk Shidah dan juga Cik Dayah dipilih untuk membeli menu utama dia KFC berdekatan.Ayam bucket KFC 21 ketul.

Kerisauan melanda apabila dua orang yang kecil-kecil comel keluar membeli KFC balik lambat.Cik Ina dah tak sabar menanti ayam KFC beliau.Tunggu,akhirnya mereka yang keluar berjuang mendapatkan ayam KFC akhirnya sampai ketika orang sedang berbuka puasa.

Ayam KFC bucket untuk enam orang anak dara.Sibuk je jari ni..:)

Maka,sekembalinya mereka dengan ayam KFC bucket,cukuplah menu pada buka puasa kali ini.

Specially prepared by six students LI DOPING..:)
Macam-macam ada untuk menu berbuka puasa.Menu tersebut adalah ayam KFC,Sup halia,Nasi putih,Cucur bilis,Kek batik(tak boleh dikeluarkan lagi waktu ini sebab tak sejuk lagi),dadih dan juga kurma.Tidak lupa juga Jus kordial jambu merah + strawberi dan juga air Mirinda.

Alhamdulillah..Rezeki yang Allah kurnikan dikongsi beramai-ramai.Ada yang tidak dapat dihabiskan namun,sahur masih ada lagi.Sempat lagi Cik Ina dan Cik Shidah memasak untuk sahur sebelum pulang ke desa masing-masing.

Bila bertemu beramai-ramai seperti ini,nilai ukhuwah itu terjalin.Ada sahaja cerita yang akan dikongsikan.Walaupun berbeza universiti,tetapi itu tidak menjadi masalah buat kami.Ternyata ia satu kenangan yang cukup indah untuk dipahatkan sebagai satu lagi episod di dalam kehidupan.

Mungkin sukar untuk bertemu lagi selepas ini,namun ini yang akan menjadi ingatan.Dan juga sukar untuk berkumpul seperti ini lagi selepas ini kerana masing-masing akan membawa kembali jalan hidup realiti.

Hati ini mendoakan agar kita semua akan berjaya di dunia dan diakhirat.Susah payah di DOPING kita sama-sama kongsi.I will miss this moment ever.:D

-IlliaNida-