Monday 5 November 2012

Kahwin,Married??!!

Kahwin??!
Married??!

Assalamualaikum..Rasanya saya buat tajuk entry macam ini,akan ada yang terlintas di kepala :

"Illia tu nak kahwin la tu.."

'Kak Illia memang suka bab-bab nikah kahwin ni,"


"Dah ada calon la tu,"

"Bila Illia time ko,dah asyik cite pasal kahwin je nih"

Kan,betul tak?Siapa kata saya tidak suka berbicara tentang kahwin,atau dalam bahasa Inggeris MARRIED.


Lebih-lebih lagi dah final year,lagi semua orang suka nak kata tentang hal-hal kahwin ini.Sebenarnya kata tidaklah seindah maksud yang sepatutnya difahami.
Baru-baru ini,saya pergi Forum Aku,Kau Dan Dia di UPM Serdang.Itu pun sebab Cik Suhaila,my best friend yang 'goda' I untuk dengar talk Ustazah Fatimah Syarha.Selain itu panel lain adalah Ustaz Syed Alwi dan juga Hilal Asyraf.Saya pun bukanlah minat Ustazah Fatimah Syarha mahupun panel-panel yang lain.Bagi saya susah untuk saya nak dengar talk pasal cinta mahupun yang berkaitan dan sewaktu dengannya seperti nikah.Mungkin sebab mentaliti saya juga.(lepas ini kena berfikiran yang lebih terbuka ye Illia)
  
Tengok ini! haha 

Jadi,setelah di'goda' untuk tinggal semalaman di UPM,saya pun menghadirkan diri ke forum tersebut.
Ternyata,ia membuka mata saya tentang makna cinta dan juga erti pernikahan yang sebenar.


Dan sebelum saya meletakkan diri ke forum tersebut,saya dah buat forum dulu dengan encik-encik senior saya.Hebat sungguh mereka apabila berbicara tentang perkahwinan dan perkara yang perlu dilaksanakan.Almaklumlah mereka lelaki,tanggungjawab lebih kepada mereka.Baguslah menyiapkan diri untuk memberi komitmen.Ada seorang lagi abang senior saya yang bakal mendirikan rumahtangga tahun hadapan.Beliau juga merupakan panel terbaik dalam memberikan informasi tentang persediaan perkahwinan.Tahniah Abg K.InsyaAllah saya doakan yang terbaik ye untuk abg dan bakal zaujahnya. 

Selain itu,ada juga cerita dari Cik Suhaila tentang seorang kawannya seusia kami yang akan berkahwin tidak lama lagi.Namun,pelbagai pengajaran yang saya boleh dapat daripada cerita tersebut.Yang positif tidak kurang juga negatif. Bergantung kepada kita untuk bijak melihat sesuatu cerita itu.

Banyak juga syarat untuk bernikah dan kahwin ini.Banyak perkara yang perlu difikirkan.Berkahwin bukan sekadar sehari dengan si dia.Tapi hingga ke syurga! Terlalu banyak komitmen yang perlu diberikan,sama ada sebelum apatah lagi selepas termeterai sebutan akad nikah tersebut.

Jadi,sepanjang pengalaman saya di UPM Serdang,nampak gayanya berbicara tentang CINTA,KAHWIN.Sesuatu yang sangat menarik dan membuka minda saya.Sebabnya,hal-hal berkaitan perkahwinan,cinta adalah satu hal yang saya kurang suka untuk bicara di hadapan orang ramai.(maksudnya sharing dengan orang).Tapi,nampak gayanya hal-hal seperti ini memerlukan bicara dari semua orang dimana kita akan belajar erti cinta dan perkahwinan itu dari yang lebih berpengalaman.

Yang hujung sebelah kiri adalah Ustazah Fatimah Syarha,Moderator,Ustaz Syed Alwi(xnampak muka),Hilal Asyraf

Berkongsi tentang perancangan perkahwinan juga sesuatu yang menarik.Ye,seronok dengar perancangan orang.Sekurangnya saya belajar bagaimana untuk merancang perkahwinan saya suatu hari nanti.Haha.

Jadi lepas ini,boleh nak bercerita tentang kahwin,cinta.Tetapi jangan selalu,bimbang hati akan terasa sesuatu.Almaklumlah berbicara hal-hal seperti ini akan membuat diri terbuai-buai.Hati-hati ye wahai wanita adik,kakak yang saya sayangi.

Akhir kata,nak promot satu program ini :D


Bes kan,apalagi jom!!

Program ini merupakan program kali pertama dari AlumniKMPk yang terbuka untuk semua!.So,berminat bolehlah daftar.Saya pun akan pergi~~:D

                                                     "Cinta itu fitrah,tapi ia juga barah.."
                                                                 -Fatimah Syarha-
P/s : "Bab cinta,kahwin laju je!" haha..

-IlliaNida-

2 comments: