Monday 6 August 2012

Bila Harus Memilih..

Diantara dua simpang pasti kita akan tertanya-tanya yang manakah harus dipilih bagi meneruskan perjalanan.(Ini dalam kes kita tak tahu jalan ye..) 




Kita terhenti seketika di simpang itu.Berhenti dan terus tercegat di simpang itu sebab masih tidak tahu memilih simpang bagi meneruskan perjalanan.Ingin bertanya pada orang tetapi jawapan itu tidaklah yang seperti jawapan yang kita inginkan.Kita masih lagi bertanya pada orang-orang yang kita temui.





Kadang-kadang terasa malas pula ingin bertanya kerana malas memikirkan tentang pendapat orang lain mengenai jalan yang kita pilih itu.Namun,masih lagi memikirkannya.Kita lupa yang kita ada Allah.Allah Maha Mengetahui setiap perencanaan kita.

Istikharahlah jalan yang terbaik untuk memilih setiap pilihan yang kita ada.Disaat hati itu tenang dalam membuat pilihan,disaat itulah Allah memberikan pilihan yang terbaik untuk kita membuat pilihan.

Takut-takut kita akan memilih pilihan yang datangnya dari nafsu kita.Kita manusia biasa yang sentiasa mengikut kata nafsu.Risau,kalau pilihan itu datangnya dari nafsu bukan yang Allah tetapkan untuk kita,kelak kita yang akan merasakan kekesalan itu.

Ya Allah,pimpinlah kami di dalam membuat piliahn kami.

Biar pilihan kita dari Allah bukan pilihan dari nafsu...

-IlliaNida-

1 comment: